Bundet!

Dere kan kanskje lagt merke til at jeg har vært veldig lite aktiv når det gjelder blogging i det siste. I dag er det en uke siden jeg postet forrige innlegg. Det har seg sånn at av og til så må jeg bare ha en pause vekk fra internett. Min pause har vel egentlig vart siden forrige tirsdag.

Jeg føler at det å ha pause fra internett ikke er noe jeg liker. Og DET er skummelt. Jeg vil ikke si at jeg er avhengig av internett, men det er jeg! Og jeg liker det ikke.

Bibelen snakker litt om det å være bundet.

Abrahams ætt
Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» De sa til ham: «Vi er Abrahams ætt og har aldri vært slaver for noen. Hvordan kan du da si at vi skal bli fri?» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden. En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid. Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.» (Joh 8,31-36)

Det er ikke sundt å være bundet til noe. Spesielt ikke ting. Internett er en slik ting. Det samme er TV og mange mange andre ting. Det som du bruker veldig mye tid på som egentlig ikke er godt for deg er usunt og jeg anbefaler deg til å ta en pause fra det.

Da blir man fri!

For alt som oss binder
Og holder oss fast
Er Jesus Kristus underlagt

Det er helt sant. ALT er underlagt Jesus, derfor har han all makt over himmel og jord. Dette gjør at gjennom han så er vi ikke bundet av våre feil og mangler og det som vi er bundet til. Det er fantastisk.

Det er bare synd som kan binde oss og ta fra oss friheten. Den værste formen for ufrihet er å være bundet i synd. Den som gjør synd er en tjener for syndet, dette sier Jesus. Vi er da syndens treller.

Vi som er bundet av syndens makt og ikke blir løst fra den skal dele samme skjebne som synden. Nemblig døden. Heldigvis har vi fått en utvei, nemlig be om tilgivelse.

Har du kjempet for friheten så tror jeg ikke du er virkelig fri. Det er bare Sannheten som frigjør oss helt. Og det er bare Jesus som er Sannheten. Derfor er det og bare Jesus som kan gjøre oss virkelig fri. Så å velge sannheten så blir vi frie fra syndens lenker. Jesus er ekte, genuin og den virkelige friheten som ingen annen makt kan ta fra oss. Er vi I JESUS så er vi fri!

Jesus er frihetens konge

Er du bundet av noe og kan du gjøre noe med det?

 

Dette er advent!

For meg er det advent hele tiden. La oss gå litt tilbake i tid. Når jeg var liten. Jeg er jo forsåvidt liten enda, men når jeg var yngre. Så var adventtiden noe jeg ikke helt visste hva innebar. Ja jeg viste at Jesus ble født på Julaften, for det lærte vi om på skolen. Vi leste juleevangeliet hvert år i kirka på juleavslutningen, men jeg viste ikke hva det betydde for meg.

Jeg har hele livet mitt feiret jul sammen med familien min. Helt frem til ungdomskolen så var alle barnebarna samlet og feiret hos bestemor og bestefar. Det er en av de tingene jeg kanskje husker best med advent. Jeg gledet meg hele desember for å reise til Oslo og feire jul. Hjemme hos bestemor og bestefar så var det vanskelig å se juletreet når alle pakkene ble lagt under treet lille julaften. Noen år var det ikke plass til alle pakkene i stua så de største stod i gangen.

Nå derimot så er det blitt mye mere fokus på hva advent betyr i mitt liv. Jula handler ikke lenger om pakker for meg. Jeg tenker på advent som en ventetid på Jesu fødsel. Han ble født i en stall for over to tusen år siden.

Jesus er min beste venn. Han vet alt om meg, det jeg ikke vet selv. Han tar vare på meg, trøster meg og gir meg oppmuntringer i hverdagen. Han er sannhet når verden lyver til oss. Jesus er mer enn et barn i en krybbe. Han er Sannhet. Det han gjorde når han var voksen er viktigere enn det at han ble født i en stall. Noe av det viktigste Jesus gjorde var å sette oss fri fra lovene i gamletestamente. Han ba oss enkelt og greit om å elske hverandre som oss selv. Det er det viktigste bibelen lærer oss. Å elske av hele hjertet.

Før Jesus ble hengt på korset så sa han at han skulle gjøre i stand et rom for oss i himmelen. Når dette er gjort så skal han komme tilbake å ta oss med til himmelen. Alle som tror på han. Å tro på Jesus er å være en venn med han. Jeg bruker tid på Jesus med å lese i bibelen, be til han og bare være med han. Jeg vet at Gud bruker meg. Jeg har mange feil og mangler, men han bruker meg på tross av alle disse. Jeg er ren og rettferdig fremfor Gud.

Jeg tror på at Jesus døde på korset for alle våre synder. Stod opp og for opp til himmelen og han kommer igjen. Jeg vet ikke når, men vi lever konstant i adventstiden. Han kan komme når som helst.

Dette er advent for meg.

 

There could never be a more beautiful you!

Denner artisten her synes jeg er skikkelig bra. Johnny Diaz. Jeg liker virkelig at han går i mot alt som we IN i moteverdenen med å synge:

Little girl fourteen flipping through a magazine
Says she wants to look that way
But her hair isn’t straight her body isn’t fake
And she’s always felt overweight

Han skriver:

“One theme that is prevalent throughout the record is truth. We are called to speak and live truth even in a culture that doesn’t agree.”

Dette er bra saker. Vi skal vise alle hvem Jesus er! Det er det vi er her for. Og med å vise Jesus til andre og fortelle om han så skal vi vinne mennesker til himmelen. Johnny Diaz har blogg, sjekk den ut  :)

Jeg vil se teksten til sangen