Hvordan bli kristen?

Kristen på kristenblogg.net ga meg en liten klage eller oppfordring som jeg vil ta det som. Jeg har ikke skrevet noe særlig om hvordan du blir kristen, eller frelst som noen sier. Jeg må bare legge meg helt flat her og si at det har jeg ikke skrevet så mye om, men nå kommer det!

Så hva vil det si å være en kristen? Og hva er det som skiller en kristen og en ikke-kristen? En kan gjøre gode gjerninger, en kan være snill og grei, men det som skiller en kristen fra en ikke-kristen er noe så enkelt at den kristne har Jesus.

Å bli kristen er ikke så vanskelig som du kanskje vil ha det til. Du trenger ikke å ha gjort masse ting. ALT er allerede gjort. Jesus gjorde ALT for oss på korset og med det han gjorde så trenger ikke du å gjøre noe. Tenk så fantastisk.

Det å være kristen vil egentlig si at du tror på Jesus og at han døde for dine synder og feil. Vi er perfekte i Guds øyne fordi han ser bare Jesus. Det er vårt forhold til Jesus som avgjør. Han er den eneste veien til Gud.

For å bli en kristen så må du bekjenne syndene dine og be om tilgivelse for det gale du har gjort.

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss fra all urett. 1.Joh.1,9

Etter at du har bekjennt dine synder og bedt om tilgivelse så må du bekjenne at du tror på Gud. Og be han om han kan frelse deg.

Gud du elsket verden så mye at du gav din egen sønn for å dø for mine synder på et kors, så at alle dem som tror på Han vil ikke gå fortapt men ha et evig liv. Ditt Ord, Bibelen sier at vi er frelst av nåde gjennom tro som en gave i fra deg. Det er ingen ting jeg kan gjøre for å få meg fortjent til denne frelsen.

Jeg tror og bekjenner med min munn akkurat nå at Jesus Kristus er din sønn, han som kom for å frelse verden. Jeg tror at han bar min synd på korset ved at han døde og betalte prisen for min synd. Jeg tror også i mitt hjerte at du reiste ham opp fra de døde.

Jeg ber nå om tilgivelse for mine synder, og jeg bekjenner at Jesus er min Herre! I følge ditt Ord, Bibelen, er jeg nå frelst, blitt en kristen, og jeg vil tilbringe evigheten sammen med deg! Takk Gud, min far! Jeg er så takknemmelig! I Jesu navn, amen.

Du har nå bedt din første bønn og er nå en kristen!

Husk at det bygger ikke på følelser det å være kristen. Du er like mye kristen uansett om du har en skikkelig dårlig dag eller en skikkelig bra dag. Det viktige er å ta Jesus med i hverdagen.

Husk at Gud er bare god og elsker alle mennesker. Joh.3.16

  • Det er kun en vei til frelse og det er gjennom Jesus.
  • Det finnes ikke noe annet vi kan bli frelst av.
  • Vi kan heller ikke gjøre gjerninger for å bli frelst.
  • Alt vi kan gjøre er å kalle på Jesus og ville tilhøre han.

Det er nå det nye livet starter. Du er født på ny. Du er blitt et Guds barn. Dette er et faktum fordi Guds Ord sier det. Tusenvis av mennesker har opplevd dette før deg. Det har ikke så mye å gjøre med hva du tenker eller føler. Din frelse er ikke avhengig av dine tanker og følelser. Gud har talt til mennesker ved sitt Ord; Bibelen. Og Bibelen sier, at om du kommer til Ham, vil han frelse deg og føde deg på ny. Ditt nye liv er altså en realitet.

Det som kommer nå er veldig viktig. Finn deg en menighet, en cellegruppe eller huskirke. Et stort felleskap som du kan gå på møter og få god forkynnelse fra. Og like viktig er cellegruppen. Et lite felleskap som du og 7-8 andre deler fra livene sine. Deler ting som du har fått når du har lest i Bibelen og erfaringer og alt slikt. Det er veldig nyttig å få erfaringer fra andre så slipper du å havne i fellene selv.

 

I close my eyes, and i can see a better day

Hørte denne sangen på YouTube her om dagen og den var skikkelig bra. Tenkte ikke over at det faktisk var Justin Bieber som har orginalen. Jeg kan ikke helt like han, men coverlåter av han er skikkelig bra.

Megan Nicole synes jeg synger bra og hun har og laget en versjon av «Please Don’t Go» fra Mike Posner og «Raise Your Glass» fra P!nk. Anbefaler dere å sjekke ut henne.

Under videoen kommer noen få tanker om det jeg mener om sangen og om hva det betyr å være et medmenneske.

I just can’t sleep tonight,
knowing that things ain’t right.
It’s in the papers, it’s on the TV,
it’s everywhere that I go.
Children are crying, soldiers are dying,
some people don’t have a home.

But i know there’s sunshine behind that rain,
I know there’s good times behind that pain (hey)
Can you tell me how I can make a change?

I close my eyes, and I can see a brighter day,
I close my eyes and pray.
I close my eyes and I can see a better day,
I close my eyes and pray.

I loose my appetite, knowing kids starve tonight
Am I a sinner? Cuz like my dinner,
It’s still there on my plate.
Ooh i got a vision, to make a difference,
and it’s starting today.

But i know there’s sunshine behind that rain,
I know there’s good times behind that pain (hey)
Can you tell me how I can make a change?

I close my eyes, and I can see a brighter day,
I close my eyes and pray.
I close my eyes and I can see a better day,
I close my eyes and pray.

I pray for the broken-hearted,
I pray for the life not started.
I pray for all the ones not breathing,
I pray for all the souls in need.
I pray, can you give em one today?

I just can’t sleep tonight,
Can someone tell me how to make a change?

I close my eyes, and I can see a brighter day,
I close my eyes and pray,
I close my eyes and I can see a better day,
I close my eyes and I pray,
I pray,
I close my eyes and I can see a better day,
I close my eyes and pray.

Jeg synes det er bra av Justin og forsåvidt andre artister at de tar opp temaet. Populære artister har mye makt og det synes jeg de burde bruke til det som er til det beste for de svakere i samfunnet. Det å være et medmenneske. Det er det aller viktigste vi kan være som kristne. Være der for andre.

Frans av Assisi er kjent for å ha sagt:

Forkynn evangeliet – bruk ord om nødvendig.

Utsagnet er ganske forvirrende. Det er nesten som å reise til et sultrammet land i Afrika og si:

Mat døende barn – bruk mat om nødvendig.

Det henger ikke på greip, men det er det vi er kalt til. Skape relasjoner til våre medmennesker. Relasjonen er det viktigste. Det er ikke nødvendig å tale om synd eller omvendelse med det første. Bli kjent med personen. La de se hvordan livet ditt er og så kan de selv se at her er det noe jeg mangler. Hva er dette. De fleste skjønner at vi er kristne.

Hvorfor må vi da løpe rundt med ropert å fortelle det. Fortell at du er kristen med gjerninger som viser hvem som bor i hjertet. Vær et lys i mørket. Vær deg selv. Vær en etterfølger av Jesus. Det er det jeg vil frem til. Lev med han så vil du få et fantastisk liv. Innholdsrikt som bare det. Spennende, kjærlig, evig og fantastisk. Det kan egentlig ikke beskrives, men må oppleves!

Hva tenker du om dette temaet?

 

Har du oppdaget noe ny musikk?

I det siste så har jeg egentlig ikke hørt på noe ny musikk. Det går i det samme gamle. Det er litt kjedelig. MEN jeg har hørt på en ny artist og hun er skikkelig bra. Francesca Battistelli er skikkelig bra. Musikken hennes har vært på et par ganske store TV-programmer som «Jon & Kate Plus 8» og «The Hills».

Musikken hennes er ikke helt lett å sette i en sjanger fordi der er ganske mye forskjellig. Det er mye sjel, piano og pop i musikken, men man kan og sette henne inn i jazz, rock og gospel. Tekstene hennes er kanskje ikke typiske kristne sanger. Jeg synes i hvert fall ikke det. Etter en stund legger man merke til at det kristne budskapet skinner gjennom på en del av tekstene. Målet hennes var å bringe noe autentisk til den skristne musikken som ikke kristne kunne høre på.

http://www.youtube.com/watch?v=jSwov6Zp1hY

Noen andre sanger:

It’s Your Life
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TAd5c3Dc29A[/youtube]

Blue Sky
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rZsjCHJ9GkY[/youtube]

Hva hører du på av musikk for tiden?

 

There could never be a more beautiful you!

Denner artisten her synes jeg er skikkelig bra. Johnny Diaz. Jeg liker virkelig at han går i mot alt som we IN i moteverdenen med å synge:

Little girl fourteen flipping through a magazine
Says she wants to look that way
But her hair isn’t straight her body isn’t fake
And she’s always felt overweight

Han skriver:

“One theme that is prevalent throughout the record is truth. We are called to speak and live truth even in a culture that doesn’t agree.”

Dette er bra saker. Vi skal vise alle hvem Jesus er! Det er det vi er her for. Og med å vise Jesus til andre og fortelle om han så skal vi vinne mennesker til himmelen. Johnny Diaz har blogg, sjekk den ut  :)

Jeg vil se teksten til sangen

 

Viva la Kjøndal

Denne sangen hørte jeg for første gang når jeg var på Pitstop på KVS forrige helg :)

viva-la-kjondal

Vers:
Jeg prøvde å dra omkring
og søke meningen med ting
men vennene de svarte hør
mest mulig morro før jeg dør
men det holdt på å gjøre meg sprø
jeg var livredd for å dø
lengtet fortvilet etter indre fred
og da bøyde Gud seg ned

Refreng:
Jesus Kristus er alt du trenger
du trenger ikke å lete lenger
alt er ferdig og di skal få det
det handler ikke om å forstå det
Han vil rense det hvit som snø
når dagen kommer og du skal dø
da kan du være trygg, for du blir
bært på pappas rygg

Tekst: Andreas Kjøndal
Melodi: Viva la Vida av Coldplay

 

Dag 1 på UL

I går så kom jeg til festivalområdet ca i 1430 tiden. Det regnet litt og jeg viste at det var meg, Esther og Ole-Martin som var på området. De andre hadde ikke kommet enda. Registreringen gikk overmåte fort. Jeg var først i køen min. :) Etter det var meg og André på IKEA. Jeg fant litt ting til kjøkkenet og så spiste vi middag der. Kjøttboller på IKEA er fantastisk. Nok om det. Vi kjørte så for å hente Kristel på Sola Flyplass klokka 1730. Jeg hadde vel egentlig fått beskjed fra Karl-Johan (som hadde bestilt reisen til Kristel) om at hun kom klokka 1830. Så var glad for at jeg sjekket at det stemte!

Så bar det til festivalområdet. Vi hadde foreløpig ingen plass å sove, men jeg hadde ring til Erling og spurt om vi kunne sove der og det gikk heldgvis greit. Vi skulle egentlig ha sovet i bussen, men den hadde ikke blitt klar enda :( Kjedelig! Biltilsynet kan være noen skikkelig drittsekker av og til!

UL braket løs med et åpningsshow klokka 1830. Det var temmelig bra, men stoppet lit rart. Alle bare satt å ventet på at det skulle skje noe.

Noe jeg ikke har klart å skrive her, men som er skrevet i en eldre post er at jeg jobber på lagsbussen under UL. Det er gøye folk som er på standen!

Jeg var trøtt som en sokk ca klokka 22 og fant ut at jeg skulle bevege meg mot bussen. Etter en laaaang telefonsamtale i campingvognen med Hilde og litt med Erling så fant vi ut at det var på tide å legge seg. Det var vanvittig mye styr p å legge seg. Du kan jo tenke deg tre personer som skal sove på samme luftmadrass(en dobbel en på tvers) Det blir mye knirking og hopping hver gang en beveger seg.

Det finnes forresten en egen «Pøpelcamp» her det er litt sånn wannabe Grimstad Camp på Skjærgårds :P

Her er litt bilder av tiden på UL til nå :) Bare bilder av oss på standen nå :)

 

Svar på det du lurte på!

  1. Hvor stor er tyngdekraften?
    9,81 m/s2  er tyngdekraften. Jeg brukte ikke Google til å finne svaret. Håper et besvarte spørsmålet.
  2. Ikke føl at jeg er veldig krass eller noe altså Patrick, er bare veldig nysgjerrig her etter at jeg fant ut av at du er veldig kristen!?
    Jeg lurer på en ting. Hvorfor skriver du VELDIG kristen. Jeg mener at det er en enten eller greie. Jeg mener at en ikke kan være litt kristen. Enten så tror en eller så tror en ikke.
  3. Hvordan er ditt syn på homofile? Hva syntes du om de kristne som går til angrep på homofile, fordi de er nettopp… homofile!?
    Mitt syn på homofile kan du lese mere om her. Jeg må presisere at jeg IKKE er MOT homofile. Men jeg er mot å gå på personer pga at de er homofile. Men jeg har derimot et problem med legningen.
  4. Musikk! What do you like?
    Musikk… For tiden går det mye i dette:
    2009-05-02_0032
  5. Hvilken superkrefter vil du ha? Du kan bare velge en.
    Hvis jeg skulle hatt bare 1 superkreft?  så ville det nok vært evnen til å lese tanker. Og å bruke denne evnen til å gjøre noe godt!
  6. Hvilken farge hadde sokkene dine på tirsdag i forrige uke?
    Jeg hadde på meg et par H2O sokker med grønne og røde striper.
  7. Har du noen gang laget te selv hvor du ikke fyller halve koppen med sukker?;)
    JA! smakte det godt NEI!
  8. Hva er grunnen til at folk stiller deg spørsmål tror du?
    Kanskje folk vil vite litt mere om meg som blogger her regner jeg med.
  9. Eksempel spørsmålet som er over meg her. «Har du noen gang laget te selv hvor du ikke fyller halve koppen med sukker?» Var kanskje det et tullespørsmål, hva vet jeg. Poenget mitt er. Hva tenker du om sånt?
    Det er i grunnen litt tøysete spørsmål, men han er min fetter og han bare lurte på det så følte at jeg burde svare på det og :)
  10. Hvorfor har du denne spørsmålsrunden, og er det ikke litt rart at folk spør?
    Jeg synes ikke at det er rart! Greit å samle spørsmål på en plass synes jeg.
  11. Hvorfor vil «Hanne» vite hvilken farge du hadde på sokkene dine forje tirsdag?
    Kanskje Hanne er genuint interessert i hvilke typer sokker folk går med å driver en nasjonal undersøkelse på alle spørsmålsinnlegg på norske blogger :P
  12. Føler du deg utnytta av andre bloggere, som en kan få følelsen av legger igjen kommentar kun for å få lesere til sin egen blogg?
    NEI! Jeg håper at andre bloggere får trafikk fra meg ved å spørre om ting å legge igjen sin lenke. Linklove er noe jeg synes er bra.
  13. Hva er favorittpogrammet ditt?
    Jeg har flere, men for tiden så synes jeg Fringe er veldig bra.
  14. Hvor mange »sidevisninger» har du om dagen?
    Jeg har en del sidevisninger men det som kanskje er mere interessant er hvor mange besøkende en side har.
    I april hadde jeg et snitt på 350 besøkende og 3250 sidevisninger om dagen :)
  15. Hvilke blogger leser du?
    Jeg leser i hovedsak de bloggene du kan se i sidekolonnen. Det er en import fra min Google Reader. Jeg oppdaterer denne av og til. Nye blogger som jeg følger må ligge litt i Reader før jeg legger de til på siden.
  16. Hvorfor er du kristen?
    Av 1 enkel grunn. Jesus døde på korset for ALLE mine synder! Og all verden synd! Jesus hører meg og ser MEG for den jeg er. Jeg trenger ikke gjøre meg til for å se “perfekt” ut for han. Han vet hvrdan jeg har det. Han kan gi meg trøst når ingen andre kan og han gir meg glede. Han viser seg i alle de små og store tingene i hverdagen. Jeg går i ferdiglagte gjerninger som han har gitt meg.

Svar på andre spørsmål kan du lese HER!

 

Svar på spørsmål

I denne posten kommer alle svarene fra denne posten Slå dere løs og still gjerne flere spørsmål!

  1. Hva er du mest redd for?
    • Jeg er mest redd for å stå foran store folkemengder. Liker ikke det i det hele tatt. Å ha presentasjon av noe for masse folk er ikke noe jeg liker.
    • Jeg er vel egentlig ganske redd for edderkopper og. Liker ikke de. Så lenge de er ute så er det greit. De er forresten ganske greie å ta bilde av :P
    • Noe jeg ikke liker er føtter! Kan bare ikke like føtter, snakke om føtter eller tenke på føtter. Føler det klør bare av å skrive om det nå!
  2. Når lagde du din første blogg/nettside, og finnes den enda?Den første nettsiden jeg hadde som jeg kan finne nå er fra 17. januar 2004 altså ganske så lenge siden. Ja den finnes enda. Mangler et par bilder å litt sånn, men man kan se ca hvordan den så ut. Flere svar følger!
 

Tema: Tvil

Her er min andakt om tvil:

Johannes 20:
24 Tomas, en av de tolv, han som ble kalt Tvillingen, var ikke sammen med de andre disiplene da Jesus kom.
25 «Vi har sett Herren,» sa de til ham. Men han sa: «Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.»
26 Åtte dager senere var disiplene igjen samlet, og Tomas var sammen med dem. Da kom Jesus mens dørene var lukket. Han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.»
27 Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden din og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!»
28 «Min Herre og min Gud!» sa Tomas.
29 Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.»


Jesus møtte Thomas og han vil møte deg og! bare ta imot Jesus. Ikke gi opp!
Thomas er kjent som tvileren. Han tvilte på at Jesus hadde stått opp igjen. Og det er vel egentlig ikke så veldig rart? Det er jo ikke hver dag at det er noen som står opp fra de døde! Hvem hadde ikke tvilt på dette?
Jesus ba Thomas om å komme og kjenne på naglemerkene i hendene hans og stikke hånden i siden på han. Jesus gjorde dette for at Thomas skulle tro at han faktisk var Jesus, kongenes Konge.

I Thomas sin troløshet og tvil så var Jesus trofast og ga Thomas det han trengte for å komme videre!

Det var ikke bare Thomas som tvilte. Peter tvilte og. Når Peter og Jesus gikk på vannet og han kjente hvor hardt det blåste så ble han redd og begynte å synke. Jesus går bort og tar han i hånden og spør hvorfor han tvilte.

Senere når Jesus viste seg for disiplene så ble de redde fordi de trodde de så en ånd. Men da sier Jesus til dem: Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres?Med å ta fram Thomas og Peter og resten av disiplene så vil jeg fram til at det ikke er unormalt å tvile, Jesus sine nærmeste tvilte.»Du tror det ikke før du får se det.»
Dette er en ganske vanlig tankegang, men med Jesus så er det ikke sånn. Du må bare TRO!Jesus er som vinden… Du kan ikke se den… men du kan se virkningene og kraften av vinden, men du kan ikke se vinden! slik er også Jesus. Du kan se virkningen av han men du kan ikke se Jesus.

Du er enten innenfor eller utenfor! Ikke noe krøll her, svart eller hvitt. Hvis du ikke heier med oss så er du helt imot oss.
Slik er det ofte, men av og til så er det litt usikkerhet, litt tvil. Du føler deg ikke like overbevisst som de rundt deg. Er det sant at det var sånn som det eller var det sånn? Er det jeg tror på rett? Har livet mening?

Det er masse tvil som sliter i oss. Noe tvil går fort over mens noe blir liggende lenge. Det er ikke en god følelse å tvile.
Tvilen kan komme snikende og ta helt over i livet eller den kan bare plage oss litt. Noen ganger er tvil en beskjed fra samvittigheten vår om at det er på tide med en kursendring.

Tvil kommer som oftest av at det er noe vi ikke forstår eller at vi ikke får alle brikkene til å passe sammen. Andre ganger kommer det av at vi er usikre og ikke vet helt hva vi skal gjøre. En veldig vanlig tanke er: Hvorfor kan JEG tro på en kjærlig Gud når det skjer så mye vondt med meg eller mine venner? Eller generelt i verden? Ofte føler jeg at tvilen bare ligger der, den bare er det og sniker seg innpå og bare irriterer meg grenseløst!

Jeg synes at tvil er noe som ikke blir snakket om så mye i kristeliøse sammenhenger, det blir ikke tatt helt seriøst. Skulle nesten tro at tvil var smittsomt.

Det er lov til å tvile! Det å være en kristen vil ikke si at tvilen forsvinner. Du vil oppleve dager der du lurer på om Gud finnes og når vi ser så mye vondt som skjer i verden, og vi roper til en Gud som for mange er usynlig, så er det ikke så lett.
”Det å leve i tro, uten å se” som Paulus skriver om i 2.kor 5,7 er rett og slett fryktelig vanskelig.

Tvilen gjør oss mindre trofaste mot Gud. Tvil på Gud og menneskene rundt oss, oss selv og våre muligheter gjør oss passive og vinglete.

Tvil må sees i sammenheng med troen, dette er veldig viktig. Kristendommen handler i hovedsak om å ha et aktivt forhold til Jesus. Tviler vi på Jesus så hindrer det oss i å bygge tillit til han og dette er destruktivt for troen vår.

Dette derimot stopper ikke Jesus for å søke oss.
I Åp 3,20: så står det
Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

*Jesus står og banker på din hjertedør vil du lukke opp for han?

I Luk 15,11-32: står det om den bortkomne sønnen.
I vers 20 står det: Da han ennå var langt borte, fikk faren se ham, og han fikk inderlig medfølelse med ham. Han løp sønnen i møte, kastet seg om halsen på ham og kysset ham.

Du og jeg er den bortkomne sønnen og Gud er vår Far.

Jeg tror at Gud gir oss prøvelser og en av de er tvil. Dette tror jeg han gir oss for at vi skal lære å stole på han og å vokse som kristne. Jeg tror ikke at vi får mer prøvelser enn vi kan komme over, hvis vi går i tro.

Tvil er ikke det motsatte av tro! Det motsatte av tro er total avvisning.

Noen tar det faktisk som et tegn på at de er frelst, dette at en tviler litt. Det tyder på at Djevelen prøver å stjele noe du har. Han kan ikke stjele noe du ikke har! Så da har du frelsen!

Så hvordan blir vi da kvitt tvilen?
Den beste måten å bli kvitt tvil på er å lese Guds Ord, Bibelen.
Troen kommer av Guds Ord og vil fordrive tvilen.
Hvis en tviler så er det verste du kan gjøre er å ikke søke Jesus. Ikke slutt på kor, ungdomslag og være med kristne.
I tunge tider så synes jeg at det veldig godt å få snakket med noen. Få ut alt som en har på hjertet.
Hvis du søker Jesus så forsvinner tvilen, jo nærmere du kommer, jo mindre tvil sitter du igjen med.

Jesus går rett ved siden av deg!
Han er ikke alltid like lett å kjenne igjen.
Ikke alltid like lett å merke, men han er der!
Jesus kommer til deg før du aner det!

Bibelen beskriver Gud som en kjærlig Gud som ønsker fellesskap med oss og at vi skal ha det godt. Tvil hindrer oss i begge disse tingene.

Bønn er veldig virksom for å komme over tvil. Bare be en enkel bønn: ”Gud jeg ønsker at du skal ta vekk tvilen på Deg, Amen”. Eller: «Gud, jeg ønsker å tro på deg, men akkurat i dag er det ikke så lett.» Trenger ikke gjøre det så avansert. Gud liker enkle og oppriktige bønner! Husk at det er Gud som gjør jobben.

Av og til kommer det situasjoner hvor vi må velge å bare ha tillit til Gud på tross av ting som skjer rundt oss og hvordan vi føler oss. Nettopp når vi er svakest, så er Jesus sterkest, er det viktig å beholde tiltroen til kjærligheten og ikke gi den opp.
Da kan vi trenge det «å gå i tro», ta sjansen og legge vekk frykten i den grad vi klarer det.

Husk at Gud har en mening med alt. Gud er God!

Til å runde av med så vil jeg trekke fram Mat 28,20:
Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.