Patrick Leisegang

er gift, har tre barn, hund, katt og bor i Høvåg. Monterer kabel-tv for Get!

MenuClose

Stikkord: Creative Commons

Åndsverkloven og Creative Commons

Gisle Hannemyr holdt foredrag om Åndsverkloven og Creative Commons. Dette innlegget vil sette lyspunkt på hva han sa.

IMG_3290

Opphavsrett er en menneskerett! FNs menneskerettighetserklæring, art 27.2

  • Den som skaper et åndsverk har opphavsrett til verket.
  • Opphavsretten oppstår hos den eler de som yter den skapende innsats
  • Ands innsatsfaktorer som penger, maskiner med mer gir ikke opphavsrett
  • Flere opphavsmenn
    -opphavsrett i fellesskap

Praktisk hovedregel:

  • Regn med at tekst, bilder, musikk mm som man finner på nettet eller andre steder er opphavsrettslig vernet, med mindre dere har klare holdepunkter for å fastslå at det ikke er vernet.
  • En del verk på nettet finnes eksplisitt lisens som regulerer kruk feks Creative Commons.
  • Hotlinking er ikke god designskikk.

Det er ikke fritt fram å bruke ting man finner på nettet.

Opphavspersonens rettigheter

  • Økonomiske interesser
    -Enerett til eksemplarfremstilling
    -Enerett til å gjøre tilgjengelig for allmenheten
  • Ideelle rettigheter
    -Rett til navngivelse
    -ikke krenkende gjengivelse

Sitatretten

  • Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.
    -Gjelder ikke bare tekst, kan også være utdrag fra musikk eller filmverk, eller ustnitt fra bildeverk.
    -Kan bare unntaksvis anvendes på fullstendige verk

Nettaviser og blogger gjengir hverandre ofte. Å kopiere store mengder tekst fra aviser og blogger å skrive «Det var kult» på bunnen så gjelder ikke sitatretten. Du har ikke gitt sitatet noe mere.

Retten til eget bilde.

Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

  • avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
  • avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
  • bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
  • eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
  • bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Creative Commons

Et enkelt system som man kan finne materiell som man kan bruke.

Bilder under Creative Commons skal ha dette under seg som viser hvem som har tatt bildet og hvilken type lisens det er lisensiert under. Griffin head av Paul Keller. Tilgjengelig under CC BY 2.0 Lisens.

Hvis et bilde ikke er lisensiert som Creative Commons så skal du skrive slik:
Colourful Street av Gisle Hannemyr.
Copyright © 2006 Gisle hannemyr. Brukt med tillatelse.

Er du flik til å skrive hvem som har opphavsretten på bilder?

Folkeskikk 2.0 – Martin Bekkelund

Hvorfor blogger du?
De færreste vet hvorfor de egentlig blogger. De mangler et mål med bloggingen. Definer det! Det er veldig viktig hvis man ønsker å oppnå noe, dette mener Martin Bekkelund. Han har foredrag på Bloggcamp.

IMG_3275

Når veien blir målet!
Man skal perfeksjonere seg selv. Det skal handle om troverdighet.

De fleste husker sikkert #drittunge saken. Even fikk en flåsete kommentar på en twitterpost.

Denne listen kan hjelpe deg ned folkeskikk på nettet:

  1. Vær hyggelig
  2. Vær saklig
  3. Etterrettelig = troverdig

Du kan ikke få alle på din side. Noen vil alltid være mot deg! Janteloven lever i beste velgående. Alle får negative kommentarer om seg. Vi må bruke energi på å bygge hverandre opp og ikke rakke ned på alle andre.

Å presentere seg som anonym er ikke bra i 2009, man skal presentere seg med navn. Du får troverdighet hvis du oppgir navnet ditt. Navnet ditt blir merkevaren ding.

Du lager en profil. Bruk noen farger, fonter, bilder som er unikt med deg. Slik at de kjenner deg igjen på kryss av alle nettsteder. Bruk korte biografier som gjør deg kjent. Gjenbruk denne profilen og bruk den over alt.

Hva har en profil med bloggetikk å gjøre. Du fremstår som profesjonell!

Produktblogging

  • Gjør leseren oppmerksom på at du tjener penger på det. Hvordan vil produktblogging påvirke din troverdighet?
  • Hvordan vil du håndtere en hendvendelse om å blogge om et produkt?
  • Hva får jeg ut av det? Ikke la deg utnytte! Du sitter på det sterke kortet. Krev frihet til å skrive hva som helst om produktet. «Telefonen var søppel» Ikke forplikt deg til å skrive noe positivt om et produkt du ikke liker.
  • Les kontrakten. Forstå den før du underskriver.
  • Informer leseren. Skriv at du har fått det og at du kan skrive hva du vil om det. Hvis du blir fersket om å skrive positivt om et produkt mot betaling. Ikke selg troverdigheten din for penger.
  • Takk nei til produkter du ikke vil teste!

Reklame og annonser

  • Du tjener ikke så mye på annonser. Det reduserer troverdigheter.
  • Det er mange av de samme reglene som med produktblogging.
  • Annonser snakker på en helt spesiell måte til leserne.

Skriv heller om det som engasjerer deg! Når du er engasjert så resulterer det i flere bloggposter!

Ta kritikk – Det er lov å drite seg ut!

Privat er privat, blogg er offentlig.

  • Det du legger ut på nett kan ALLE se og det er der for alltid.
  • Publiserer du bilder av vennene dine eller familien din? Har du spurt de hva de synes om å bli lagt ut på bloggen din?
  • Wayback machine kan du gå tilbake til å se hvordan sider så ut før.
  • Andre må også stå inne for det du publiserer.
  • Deling skal baseres på frivillighet.
  • Del det du har! Tekst, kunnskap, bilder, film, men ikke ting du ikke har rettigheter til.
  • Deling er positivt for samfunnet. Bruk Creative Commons. Det er forskjell på deling og stjeling.
  • Be om tillatelse, respekter svarert du får!

Ingen er perfekte!