Patrick Leisegang

er gift, har tre barn, hund, katt og bor i Høvåg. Monterer kabel-tv for Get!

MenuClose

Stikkord: bloggcamp

Årsrapport 2009: Hva skjedde på bloggen

Året 2009 skrev jeg 209 bloggposter. Dette synes jeg er ganske greit antall. Det kunne vært flere men det kunne og vært færre. Jeg er fornøyd.

Nå vil jeg gi litt informasjon om året generelt.

Begynner med å ta hver måed for seg.

Januar begynte med en nedtur. Jeg synes at Jesus var fjern og lurte på hvor han var. Oppdaget en veldig dyktig pianist, David Sides.

Februar lurte jeg på hvor du er i livet ditt, touchet innom abortspørsmålet, delte at jeg skulle til Colombia og til New York og lurte på om du blogger.

Mars var jeg i Colombia, kom hjem og skrev en ganske detaljert reiserapport, tok bilder av årets første blomster, lagde min føste videoblogg om naboklagen.

April var måneden naboklagene fortsatte, Politiet ringte!, jeg holdt på å anmelde naboen for trakassering, fant en morsom video om noen selvlysende folk, skrev om bloggskikk og kom på NRK i beste sendetid i programmet 330 svadronen.

I Mai tilegnet jeg meg ny kunnskap, hadde min mest produktive dag, Rybak vant Melodi Grand Prix for de som ikke viste det.

Juni skrev jeg litt om Kongen, Kjersti og Bjørnar giftet seg! Jeg var på pressevisningen til Upperdog under Bloggcamp, skrev en artikkel for Fædrelandsvennen om Skjærgårds.

Juli dekket jeg Skjærgårds for Fædrelandsvennen, intervjuet hovedartist Paul Colman på Skjærgårds skrev 11 tips for å bli en bedre blogger reiste på UL – ungLandsmøte og fant ut at Æ hatår å pakke!

August ble det tid til en liten oppsummering av UL ’09, lurte jeg på om du har på deg en maske, havnet på 12 plass på blogglisten lurte på når ble sex en menneskerett?, skrev 21 bloggtips.

September ble det hyttekjøp, tok bilde av rommet mitt, beviste at jeg kan bake, Scrabble er et kult spill, kjøpte meg sykkel og vant en kul film med Lego.

Oktober var jeg i Triggermag, besøkte Arne Christian på Ås, skrev litt om hvordan jeg opplever migrene, og reiste til Trondheim for første gang.

November lurte jeg på når du sist oppmuntret noen, endret hovedadressen fra UDYR.com til leisegang.no, jeg fikk ny jobb, Jesus holder deg oppe når du ikke orker.

Desember lurte jeg på hva du mener om advent og hva du mener om banning, fant en nydelig sang, var på riksdekkende radio NRK P1, her er innlegget jeg leste på radio, Jesus hadde bursdag og jeg feiret nyttårsaften med venner her hjemme.

De 10 mest leste postene i 2009 var:

  1. Tidenes bursdagsfeiring
  2. Blogger du?
  3. Reiserapport: Colombia & New York
  4. Colombia & New York here I come!
  5. Fin sang av Taylor Swift
  6. Bloggskikk, hotlinking og kommentarer
  7. Har du på deg en maske?
  8. Naboklage
  9. Pølsebrød
  10. Melodi Grand Prix

Mest kommenterte bloggposter 2009:

  1. Blogger du? (90)
  2. Har du på deg en maske? (32)
  3. Naboklage (20)
  4. Banner du mye? (14)
  5. Reiserapport: Colombia & New York (11)
  6. Bloggskikk, hotlinking og kommentarer (11)
  7. Når ble sex en menneskerett? (11)
  8. BARTEBYEN! here i come! (11)
  9. Pølsebrød (10)
  10. Hvor er Jesus? (9)

Noen tips til hva jeg kan gjøre og skrive om på bloggen i 2010?

NRK Beta en suksess!

Øyvind Solstad hadde foredrag om NRKBeta.

IMG_3298

Når vi snakker om nettbaserte tjenester så er det enkleste det beste! De fleste velger den enkleste tjenesten uavhengig om det er den beste.

NRKBeta er labben til NRK.no de tester ut ting der før det havner på forsiden til NRK.no!

7 grunner til hvorfor nrkbeta.no har blitt så stort:

  • NRK
  • Norge = Nett og gadgets
  • Sosiale medier – Facebook og Twitter
  • Kommer bakfra, uventet fra trege NRK
  • Åpne og ærlige, kritiserer i egne linjer.
  • Gir bort ting. Torrent av Nordkalotten og andre programmer
  • Dialog

Hvordan få besøkende til å komme tilbake

  • Alltid med å kommenterer
  • Spore folk tilbake
  • Folk er smartere enn meg!

Hva kommer videre?

  • Nettet vokser
  • Mer personlig
  • Masse nye tjenester
  • Twitter blir mye større

Hvordan tjene penger på blogging?

Et foredrag av Mats Staugaard. Mats jobber i TradeDoubler.

IMG_3295

Del 1: Hvordan blogge

Folk tror at det er lett å tjene penger på blogging. Sitte på stranden i sus og dus å hove inn penger! De fleste tjener ikke mye penger på blogging, men det an være en biintekt. Blondinbella har lykkes fordi hun skriver om ting hun har interesse for.

Blogg om det du brenner for. Husk at du må holde ut med det du blogger om. Ike blogg om det alle andre blogger om!

Når du blogger så husk å kommunisere med dine lesere. Hvis noen kommenterer så SVAR på kommentaren. Kommenter tilbake på deres blogg. Vis at du bryr deg. Del innholdet. Bruk Kudos, Twingly, Blogglisten og andre lignende tjenester.

Del 2: Hvordan tjene penger

Tradedoubler og Euroads er noen av de største affiliate nettverkene i Norge

Gigantene – De store nettstdene: VG og Dagbladet – CPM
Nisjene – Hardware.no og Mac1.no – CPC
Resten – Meg og deg antagelig :) – CPA

Betalingsløsninger:

  • CPM – Cost Per Mille – kostnat per 1000 sidevisninger
  • CPC – Cost Per Click – Betaling per klikk på lenke
  • CPA – Cost Per Action – Betaling per salg

Affiliate er rett og slett provisjon per salg som kommer fra din side.

5 Affiliate tips

  • Blogg om produkter, ikke butikker
  • Vær tidlig ute
  • Kvalitet, kvalitet, kvalitet
  • Fokuser på tekstlenker ikke bannere
  • Del innholdet!

Det letteste alternativet for små bloggere er Google AdSense.

Åndsverkloven og Creative Commons

Gisle Hannemyr holdt foredrag om Åndsverkloven og Creative Commons. Dette innlegget vil sette lyspunkt på hva han sa.

IMG_3290

Opphavsrett er en menneskerett! FNs menneskerettighetserklæring, art 27.2

  • Den som skaper et åndsverk har opphavsrett til verket.
  • Opphavsretten oppstår hos den eler de som yter den skapende innsats
  • Ands innsatsfaktorer som penger, maskiner med mer gir ikke opphavsrett
  • Flere opphavsmenn
    -opphavsrett i fellesskap

Praktisk hovedregel:

  • Regn med at tekst, bilder, musikk mm som man finner på nettet eller andre steder er opphavsrettslig vernet, med mindre dere har klare holdepunkter for å fastslå at det ikke er vernet.
  • En del verk på nettet finnes eksplisitt lisens som regulerer kruk feks Creative Commons.
  • Hotlinking er ikke god designskikk.

Det er ikke fritt fram å bruke ting man finner på nettet.

Opphavspersonens rettigheter

  • Økonomiske interesser
    -Enerett til eksemplarfremstilling
    -Enerett til å gjøre tilgjengelig for allmenheten
  • Ideelle rettigheter
    -Rett til navngivelse
    -ikke krenkende gjengivelse

Sitatretten

  • Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.
    -Gjelder ikke bare tekst, kan også være utdrag fra musikk eller filmverk, eller ustnitt fra bildeverk.
    -Kan bare unntaksvis anvendes på fullstendige verk

Nettaviser og blogger gjengir hverandre ofte. Å kopiere store mengder tekst fra aviser og blogger å skrive «Det var kult» på bunnen så gjelder ikke sitatretten. Du har ikke gitt sitatet noe mere.

Retten til eget bilde.

Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

  • avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
  • avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
  • bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
  • eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
  • bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Creative Commons

Et enkelt system som man kan finne materiell som man kan bruke.

Bilder under Creative Commons skal ha dette under seg som viser hvem som har tatt bildet og hvilken type lisens det er lisensiert under. Griffin head av Paul Keller. Tilgjengelig under CC BY 2.0 Lisens.

Hvis et bilde ikke er lisensiert som Creative Commons så skal du skrive slik:
Colourful Street av Gisle Hannemyr.
Copyright © 2006 Gisle hannemyr. Brukt med tillatelse.

Er du flik til å skrive hvem som har opphavsretten på bilder?

In praise of Slow – Carl Honoré

Carl Honoré er internasjonalt anerkjent for In praise of Slow.

IMG_3288

Hvis vi vil gjøre noe bedre så setter vi bare opp farten! Alt skal gå fortere nå enn før. Hvis noen gjør noe seint så må de lære seg å gjøre det fort. Speeddating, speedwalking, speedyoga. Drive through begravelser har blitt populært i USA for ting tar for lang tid.

Hvis vi spoler gjennom livet så sier kroppen til slutt i fra med å gå beskjed. Som regel blir man utslitt. Kroppen sier stopp. Det går an å multitaske hele dagen!

Har det kommet til det at vi ikke har tid til å ta oss tid til å gjøre ting nå om dagen? Vi må roe oss ned å tenke etter. Hva gjør vi? Hvis vi roer oss ned så jobber vi bedre, vi leker bedre og vi lever bedre.

Før var rolige former for fysisk trening ganske skumle greier. Yoga, skyggeboksing og tai chi var bare for de «rare», nå gjør alle det!

Hvis man gjør ting sent blir som oftest resultatet bedre!

Etter en liten stund ute i foredraget så sporet Carl litt vekk fra det jeg trodde han skulle snakke om. Sex ble det store temaet. Alt handlet om SEX! Fort sex, treg sex, tantisk sex. Slow sex movement.

Ta en dag av og til. Ikke gjør noe. Ikke stress og bare slapp av! Sett av dager i kalenderen som du ikke skal gjøre noe.

Nå har arbeidsgivere begynt å tvinge ansatte til å ta ferie. Du må ta ut ferien. Dette fører til gladere og mere produktive ansatte. Våre beste ideer kommer når vi slapper av og ikke har 5 ting å gjøre samtidig.

Hva mener du om Slow bevegelsen, kommer den til å slå ann i Norge?

Folkeskikk 2.0 – Martin Bekkelund

Hvorfor blogger du?
De færreste vet hvorfor de egentlig blogger. De mangler et mål med bloggingen. Definer det! Det er veldig viktig hvis man ønsker å oppnå noe, dette mener Martin Bekkelund. Han har foredrag på Bloggcamp.

IMG_3275

Når veien blir målet!
Man skal perfeksjonere seg selv. Det skal handle om troverdighet.

De fleste husker sikkert #drittunge saken. Even fikk en flåsete kommentar på en twitterpost.

Denne listen kan hjelpe deg ned folkeskikk på nettet:

  1. Vær hyggelig
  2. Vær saklig
  3. Etterrettelig = troverdig

Du kan ikke få alle på din side. Noen vil alltid være mot deg! Janteloven lever i beste velgående. Alle får negative kommentarer om seg. Vi må bruke energi på å bygge hverandre opp og ikke rakke ned på alle andre.

Å presentere seg som anonym er ikke bra i 2009, man skal presentere seg med navn. Du får troverdighet hvis du oppgir navnet ditt. Navnet ditt blir merkevaren ding.

Du lager en profil. Bruk noen farger, fonter, bilder som er unikt med deg. Slik at de kjenner deg igjen på kryss av alle nettsteder. Bruk korte biografier som gjør deg kjent. Gjenbruk denne profilen og bruk den over alt.

Hva har en profil med bloggetikk å gjøre. Du fremstår som profesjonell!

Produktblogging

  • Gjør leseren oppmerksom på at du tjener penger på det. Hvordan vil produktblogging påvirke din troverdighet?
  • Hvordan vil du håndtere en hendvendelse om å blogge om et produkt?
  • Hva får jeg ut av det? Ikke la deg utnytte! Du sitter på det sterke kortet. Krev frihet til å skrive hva som helst om produktet. «Telefonen var søppel» Ikke forplikt deg til å skrive noe positivt om et produkt du ikke liker.
  • Les kontrakten. Forstå den før du underskriver.
  • Informer leseren. Skriv at du har fått det og at du kan skrive hva du vil om det. Hvis du blir fersket om å skrive positivt om et produkt mot betaling. Ikke selg troverdigheten din for penger.
  • Takk nei til produkter du ikke vil teste!

Reklame og annonser

  • Du tjener ikke så mye på annonser. Det reduserer troverdigheter.
  • Det er mange av de samme reglene som med produktblogging.
  • Annonser snakker på en helt spesiell måte til leserne.

Skriv heller om det som engasjerer deg! Når du er engasjert så resulterer det i flere bloggposter!

Ta kritikk – Det er lov å drite seg ut!

Privat er privat, blogg er offentlig.

  • Det du legger ut på nett kan ALLE se og det er der for alltid.
  • Publiserer du bilder av vennene dine eller familien din? Har du spurt de hva de synes om å bli lagt ut på bloggen din?
  • Wayback machine kan du gå tilbake til å se hvordan sider så ut før.
  • Andre må også stå inne for det du publiserer.
  • Deling skal baseres på frivillighet.
  • Del det du har! Tekst, kunnskap, bilder, film, men ikke ting du ikke har rettigheter til.
  • Deling er positivt for samfunnet. Bruk Creative Commons. Det er forskjell på deling og stjeling.
  • Be om tillatelse, respekter svarert du får!

Ingen er perfekte!

Sosial nettskriving – Ove Dalen

Ove Dalen står bak nettsiden nettskriving.no Han jobber som rådgiver for A-pressen, NRK og Telenor.

IMG_3273

Blogg bryter som regel alle regler om skriving. Innen avis og journalistikk så skal det viktigste komme først. Dette bryter blogger.

Nettavisene i lander sliter med lesere. Bloggere og sosiale medier tar nå mere trafikk enn før. VG.no har tatt til seg sosiale medier med vgb.no og nettby. De tar innhold fra bloggere inn i desken og disse bloggerne får mye trafikk.

7 grep for sosial nettskriving

  1. Vær deg selv – ikke gjør deg til
    -By på deg selv
    -Vis dine sterke sider og konfronter dine svakheter. Det handler om at andrekan kjenne igjen seg selv i bloggen din.
    -Må har mere kommunikasjon og mindre informasjon. Du må ha engasjement. Du må føle at du blir kjent med bloggeren.
  2. Fjern skryt
    -Dropp skrytetekster der du forteller hvor flik du er.
    -Du må vise at du er hel ved – har substans
    -Tenk show – don’t tell.
    -Dyrk dine gode sider.
  3. Engasjer leserne
    -En god tekst er innledningen på en samtale
  4. Vær høflig
    -Husk at brukerne ikke nødvendigvis kjenner deg fra før.
    -Vis respekt og omtanke. Si hei og velkommen.
    -Ta vare på de som kommenterer
  5. Dyrk de som bidrar
    -Lær av brukerne – de sitter på unik kompetanse.
  6. Lenk naturlig
    -Lenker er webmediets byggesteiner
    -Gode lenker er selvforklarende
    -Lenketekster er så konkrete som mulig – Ikke bruke HER som lenkebeskrivelse.
    -Gi lenken en verdi. Noe som sier noe om hva du kommer til.
    -Wikipedia har gått bananas med lenker. For mye lenker gjør at det blir vanskelig å lse
  7. Skriv som det betyr noe
    -Du må være tilstede hele tiden. Skriv som om de måtte betale for å få tilgang til så bra innhold.

Skriver du litt for oppskriftsmessig så vil du miste lesere. Du må være deg selv.

Har du noen «regler» som du synes burde vært med i listen?

Bloggåret 2008 – Rafiq Charania

IMG_3269

Blogg.no hadde i januar 2008 hadde rundt 1500 innlegg i døgnet. Blogging hadde enda ikke tatt helt av i Norge enda da. Blogg.se tar helt av i Sverige i 2006 og det har nok smittet en del over på Norge. i Januar 2009 så har blogg.no 20.000 innlegg i døgnet. og ca 40.000 kommentarer. De får da rundt 800 bloggere i døgnet. Blogging tar helt av nå!

Blogging er ingen HYPE. Blogging er her for å bli. Hvorfor ble blogg så populært? Jo facebook og myspace og lignende sider klarer ikke å dekke bloggbehovet. Det tar ikke av. Blogg er plutselig blitt et behov.

Videoblogging blir mer og er kjent og Ida Wulff, Toro og Ulrikke Lund tar det til et høyere nivå. Topplistene begynner å bli en viktig ting. Det er ikke lenger bare kjendiser som blir store innen blogging, det er de som blogger bra som vokser mest. Bloggere begynner å komme i media og dette hjelper og til at blogg blir større og setter mer og mer dagsorden.

Hva mener du gjorde at blogg eksploderte i 2008?

Bloggcamp keynote

IMG_3248
Thomas har nå åpnet Bloggcamp og og har nettopp fullført sin keynote. I morra begynner tingene klokka 10!
Blir hardt å stå opp så tidlig!

Bloggcamp har begynt!

Eller den har vel egentlig ikke begynt helt enda, men for meg så har den begynt. Har vært her snart i 2 timer og har lagt ut strøm til en del bord. Så nå kan ca 40 personer lade maskinene sine og det håper jeg de blir glade for!

Ellers så har det begynt å komme folk er ca 30 personer her akkurat nå. Og det blir flere hele tiden.

Thomas sitter backstage å finpusser foredraget sitt. Prinsesse Marte sitter på borde ved siden av å spiser burger fra McDonalds. Jeg ble SYYKT sulten når de kom inn døra med MAAAT, men jeg har spist nettopp! Blir sikkert litt mat på meg senere :)

Bloggcamp 09!

Jeg skal på Bloggcamp 09 og jeg har i de siste dagene begynt til å glede meg. Jeg håper at det blir en skikkelig bra helg.

bloggcamp

Disse kommer og holder foredrag:
Martin Bekkelund
Mats Staugaard
Ove Dalen
Gisle Hannemyr
Øyvind Solstad
Rafiq Charania
Carl Honoré

Dette er programmer:

Fredag 19. juni
16:00 – 18:00 – Akkreditering
20:00 – Keynote
22:00 – Fest på Kick med DJ Strangefruit og venner

Lørdag 20. juni
10:00 – 13:30 – Foredrag og workshops del 1
14:00 – 16:00 – Visning av Upperdog
14:00 – 16:00 – Chill out på beachen
17:00 – 20:30 – Foredrag og workshops del 2
22:00 – Fest på Kick med  DJ Strangefruit og venner

Søndag 21. juni
10:00 – 15:00 – Chillout og aktiviteter på beachen
16:00 – Transport til Hove for dem som ønsker det.

Sjekk ut bloggcamp.no for billetter og mere informasjon

Kommer du?