Tema: Tvil

Her er min andakt om tvil:

Johannes 20:
24 Tomas, en av de tolv, han som ble kalt Tvillingen, var ikke sammen med de andre disiplene da Jesus kom.
25 «Vi har sett Herren,» sa de til ham. Men han sa: «Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.»
26 Åtte dager senere var disiplene igjen samlet, og Tomas var sammen med dem. Da kom Jesus mens dørene var lukket. Han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.»
27 Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden din og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!»
28 «Min Herre og min Gud!» sa Tomas.
29 Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.»


Jesus møtte Thomas og han vil møte deg og! bare ta imot Jesus. Ikke gi opp!
Thomas er kjent som tvileren. Han tvilte på at Jesus hadde stått opp igjen. Og det er vel egentlig ikke så veldig rart? Det er jo ikke hver dag at det er noen som står opp fra de døde! Hvem hadde ikke tvilt på dette?
Jesus ba Thomas om å komme og kjenne på naglemerkene i hendene hans og stikke hånden i siden på han. Jesus gjorde dette for at Thomas skulle tro at han faktisk var Jesus, kongenes Konge.

I Thomas sin troløshet og tvil så var Jesus trofast og ga Thomas det han trengte for å komme videre!

Det var ikke bare Thomas som tvilte. Peter tvilte og. Når Peter og Jesus gikk på vannet og han kjente hvor hardt det blåste så ble han redd og begynte å synke. Jesus går bort og tar han i hånden og spør hvorfor han tvilte.

Senere når Jesus viste seg for disiplene så ble de redde fordi de trodde de så en ånd. Men da sier Jesus til dem: Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres?Med å ta fram Thomas og Peter og resten av disiplene så vil jeg fram til at det ikke er unormalt å tvile, Jesus sine nærmeste tvilte.»Du tror det ikke før du får se det.»
Dette er en ganske vanlig tankegang, men med Jesus så er det ikke sånn. Du må bare TRO!Jesus er som vinden… Du kan ikke se den… men du kan se virkningene og kraften av vinden, men du kan ikke se vinden! slik er også Jesus. Du kan se virkningen av han men du kan ikke se Jesus.

Du er enten innenfor eller utenfor! Ikke noe krøll her, svart eller hvitt. Hvis du ikke heier med oss så er du helt imot oss.
Slik er det ofte, men av og til så er det litt usikkerhet, litt tvil. Du føler deg ikke like overbevisst som de rundt deg. Er det sant at det var sånn som det eller var det sånn? Er det jeg tror på rett? Har livet mening?

Det er masse tvil som sliter i oss. Noe tvil går fort over mens noe blir liggende lenge. Det er ikke en god følelse å tvile.
Tvilen kan komme snikende og ta helt over i livet eller den kan bare plage oss litt. Noen ganger er tvil en beskjed fra samvittigheten vår om at det er på tide med en kursendring.

Tvil kommer som oftest av at det er noe vi ikke forstår eller at vi ikke får alle brikkene til å passe sammen. Andre ganger kommer det av at vi er usikre og ikke vet helt hva vi skal gjøre. En veldig vanlig tanke er: Hvorfor kan JEG tro på en kjærlig Gud når det skjer så mye vondt med meg eller mine venner? Eller generelt i verden? Ofte føler jeg at tvilen bare ligger der, den bare er det og sniker seg innpå og bare irriterer meg grenseløst!

Jeg synes at tvil er noe som ikke blir snakket om så mye i kristeliøse sammenhenger, det blir ikke tatt helt seriøst. Skulle nesten tro at tvil var smittsomt.

Det er lov til å tvile! Det å være en kristen vil ikke si at tvilen forsvinner. Du vil oppleve dager der du lurer på om Gud finnes og når vi ser så mye vondt som skjer i verden, og vi roper til en Gud som for mange er usynlig, så er det ikke så lett.
”Det å leve i tro, uten å se” som Paulus skriver om i 2.kor 5,7 er rett og slett fryktelig vanskelig.

Tvilen gjør oss mindre trofaste mot Gud. Tvil på Gud og menneskene rundt oss, oss selv og våre muligheter gjør oss passive og vinglete.

Tvil må sees i sammenheng med troen, dette er veldig viktig. Kristendommen handler i hovedsak om å ha et aktivt forhold til Jesus. Tviler vi på Jesus så hindrer det oss i å bygge tillit til han og dette er destruktivt for troen vår.

Dette derimot stopper ikke Jesus for å søke oss.
I Åp 3,20: så står det
Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

*Jesus står og banker på din hjertedør vil du lukke opp for han?

I Luk 15,11-32: står det om den bortkomne sønnen.
I vers 20 står det: Da han ennå var langt borte, fikk faren se ham, og han fikk inderlig medfølelse med ham. Han løp sønnen i møte, kastet seg om halsen på ham og kysset ham.

Du og jeg er den bortkomne sønnen og Gud er vår Far.

Jeg tror at Gud gir oss prøvelser og en av de er tvil. Dette tror jeg han gir oss for at vi skal lære å stole på han og å vokse som kristne. Jeg tror ikke at vi får mer prøvelser enn vi kan komme over, hvis vi går i tro.

Tvil er ikke det motsatte av tro! Det motsatte av tro er total avvisning.

Noen tar det faktisk som et tegn på at de er frelst, dette at en tviler litt. Det tyder på at Djevelen prøver å stjele noe du har. Han kan ikke stjele noe du ikke har! Så da har du frelsen!

Så hvordan blir vi da kvitt tvilen?
Den beste måten å bli kvitt tvil på er å lese Guds Ord, Bibelen.
Troen kommer av Guds Ord og vil fordrive tvilen.
Hvis en tviler så er det verste du kan gjøre er å ikke søke Jesus. Ikke slutt på kor, ungdomslag og være med kristne.
I tunge tider så synes jeg at det veldig godt å få snakket med noen. Få ut alt som en har på hjertet.
Hvis du søker Jesus så forsvinner tvilen, jo nærmere du kommer, jo mindre tvil sitter du igjen med.

Jesus går rett ved siden av deg!
Han er ikke alltid like lett å kjenne igjen.
Ikke alltid like lett å merke, men han er der!
Jesus kommer til deg før du aner det!

Bibelen beskriver Gud som en kjærlig Gud som ønsker fellesskap med oss og at vi skal ha det godt. Tvil hindrer oss i begge disse tingene.

Bønn er veldig virksom for å komme over tvil. Bare be en enkel bønn: ”Gud jeg ønsker at du skal ta vekk tvilen på Deg, Amen”. Eller: «Gud, jeg ønsker å tro på deg, men akkurat i dag er det ikke så lett.» Trenger ikke gjøre det så avansert. Gud liker enkle og oppriktige bønner! Husk at det er Gud som gjør jobben.

Av og til kommer det situasjoner hvor vi må velge å bare ha tillit til Gud på tross av ting som skjer rundt oss og hvordan vi føler oss. Nettopp når vi er svakest, så er Jesus sterkest, er det viktig å beholde tiltroen til kjærligheten og ikke gi den opp.
Da kan vi trenge det «å gå i tro», ta sjansen og legge vekk frykten i den grad vi klarer det.

Husk at Gud har en mening med alt. Gud er God!

Til å runde av med så vil jeg trekke fram Mat 28,20:
Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

 

Andakt på Ungdomslaget

pgi0073.jpgNeste lørdag(20.01.07) braker det løs. Patrick debuterer som taler på Ungdomslaget. Jeg er dritnervøs og det værste jeg vet er å stå foran folk å snakke. I fjor så var Remi, Thore og Jan Kristian nede å hadde motivasjonsmøte/ledertreningsmøte med oss ansvarlige i Ungdomslaget. Da var et av punktene at vi skulle bryte barrierer. Dette er kanskje en av de store jeg kan bryte!

Jeg begynte faktisk å skrive på noe i høst skulle bare skrive noen få setninger til ei som tvilte og til slutt så tok noen der OPPE.. over hånda og så blei det ganske så mye. Det ble langt og det ble en andakt. Adakten er om TVIL hvis du ikke har fått det med deg.

Jeg tipper at neste fredag og lørdag ikke kommer til å bli noe koselig! Jeg kommer til å være dødsnærvøs og sjelve i beina. Du skjønner det at det er mye jeg vil gjøre før jeg står foran folk. Det er ikke noe koselig synes jeg, men denne andakten er det ikke jeg som vil holde tror jeg. Det er Gud som virker i meg. For jeg hadde aldri klart å komme på alt det der. Selvsagt noe av det men ikke alt.

Jeg bare håper på at noen kan få ut noe av det jeg skal snakke om. Andakten kommer og til å komme her på bloggen(manuset) i tillegg til en mp3 fil med andakten slik den ble til slutt.
Vil bare benytte sjansen til spørre om du kan be for meg i denne uka som kommer.