Er dette tåpelig?

Jeg satt på hytta i helgen å tenkte litt mens jeg hørte på musikk og leste. Er dette skikkelig dumt og tåpelig eller er det noe i det? Kan det virkelig være sant? Er det sånn det skal være?

Jeg kom vel egentlig fram til at, Ja det kan virke tåpelig og NEI det er ikke det.

1 Korinterbrev 1,18
For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft.

Dette er veldig bra skrevet. La du merke til at det ikke står skrevet er frelst, men det står blir frelst. Dette er ord med et evighetsperspektiv. Evig liv i himmelen sammen med Jesus. Dette verset gir håp, håp om at flere skal bli frelst, håp om at det er håp for de ufrelste.

Videre i dete kapittelet så tar Paulus(før Saulus) for seg mange ting som er veldig relevant i år 2010 også. Det står at den eneste måten til frelse er å ta i mot Jesus. Ingen kunnskal eller visdom kan gjør jobben for deg. Du kan ikke frelse deg selv. Likeså kan du heller ikke frelse noe annet menneske. Det er Gud som gjør den jobben. Takk og lov! Du skal bare hjelpe de til å snakke med Gud. Be han om å bli frelst og å få evig liv!

Jeg lurer på en ting. Vet du om noen skikkelig vellykkede folk i bibelen som var med i en lignelse? Noen som var veldig kloke eller vise mennesker? Av alle lignelser jeg kan komme på så bruker Jesus de fattige, dumme, svake, syke, upopulære og de blinde. De blinde fikk virkelig gjennomgå i bibelen. De er i mange lignelser. Det tror jeg er fordi de hadde tro uten å kunne se. De baserte seg ikke på noen rent fysiske ting, men trodde på Jesus selv om de ikke kunne se han.

Johannes 11, 41-44
«Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, så de skal tro at du har sendt meg.» Så ropte han med høy røst: «Lasarus, kom ut!» Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!»

Jesus brukte til og med en død mann! DØD! Så hvorfor kan han ikke bruke deg?

1 Korinterbrev 26-31
Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt. Men det som i verdens øyne er dårskap, det utvalgte Gud for å gjøre de vise til skamme, og det som i verdens øyne er svakt, det utvalgte Gud for å gjøre det sterke til skamme. Ja, det som i verdens øyne står lavt, det som blir foraktet, det som ikke er noe, det utvalgte Gud for å gjøre til intet det som er noe, for at ingen mennesker skal ha noe å være stolt av overfor Gud. Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, for at  den som er stolt, skal være stolt av Herren, slik det står skrevet.

Kristne er på ingen måte perfekte. Vi skal heller ikke tro at vi er det. Det er kun foran Gud vi er perfekte. Foran hverandre så er vi fulle av feil og mangler. Og bra er det. Bibelen brukte drapsmenn, kvinner som var tatt i hor og mange andre ting. Gud velger det som ikke er perfekt for å vise at han er Gud! Han bruker et ødelagt menneske, gjenoppretter det som er galt og bruker det til de mest fantastiske tingene.

Alt vi trenger å gjøre er å sette vår lit til han. Tro på han og gi våre liv til han hver dag. Vi må ikke bli en generasjon som er kun søndagskristne. Jeg vil ikke være det. Jeg vil leve med Gud hver dag.

Hvordan gjør jeg det? Ved å lese bibel, høre på lovsang, be, være stille. Du kan få mye av Gud uten å gjøre spesielt mye. Naturen kan vise hvor stor Gud er!

Kolosserbrevet 1,13-14
For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike.  I ham er vi kjøpt fri og har fått tilgivelse for syndene.

Er bibelen tåpelig? Hva mener du?

 

15 thoughts on “Er dette tåpelig?

  1. hei!!
    jeg syntes ikke bibelen er noe tåpelig ..
    den er nyttig og lærer oss å være gode mot hverandre og ha tillit til andre og GUD !!

  2. Selv om jeg ikke er kristen (jeg var det som liten, though… Er fra Grimstad, vet du!), står det mye fint i Bibelen – uavhengig av hva man tror på eller ei. Det er flere flotte fortellinger, og mange gode verdier. Liker at du kommenterer bloggen min, Patrick. Jeg tror vi er som natt og dag, og derfor er det ekstra spennende å lese bloggen din.

  3. Hehe, tror ikke du vil vite hva jeg egentlig mener. Men eventyr er jo alltid morro å lese, mennesker har hatt god fantasi i alle tidsaldre :-)

  4. Hei. Jeg er ikke religiøs.

    Jeg har alltid lurt på hvor dere kristne tror himmelen er, og hva er himmelen for dere?

    E

    1. Hei Little E! Himmelen er nok ikke et fysisk sted så lenge jorda her består, ikke i vår verden. Det er også en del diskusjon om noen kommer til himmelen, eller om mennesker er i himmelen før jordas (som vi kjenner den) undergang. Himmelen er et sted der det onde i mennesket, og alt det onde i verden er borte, og vi får være i perfekt fellesskap med Gud. Det står i Bibelen at Gud skal skape et nytt Jerusalem, en perfekt stad for alle mennesker som er frelst. Mange tror nok at himmelen er et sted der vi får se igjen kjente og kjære, men det står ikke så mye om at vi skal få det i Bibelen, selv om det nok er rimelig å tro. Hovedpoenget er nok uansett at vi skal få se og kjenne Gud, noe som jeg tror er det absolutt beste vi noen gang kan oppleve:) Håper vi ses i himmelen!

  5. Dette var inspirerende å lese nå til morgenen. Gud velsigne deg og stå på videre. Matteus 28:18-20, 1. Kor 9:19.

  6. Jeg synes Bibelen er fantastisk spennende, og synes det er trist at så mange som ikke tror skal mene at det bare er tull – 1.Kor 8,2 : Om noen tror at han har kunnskap om noe, da vet han ennå ikke det han burde vite.

    Begynte å lese bibelen som konfirmant, men det er først nå nylig, når jeg har fått boken «En helt overkommelig bibel» at jeg virkelig nyter alle historiene, lærer av det som står og tenker på hva det betyr for meg.

  7. Fint innlegg, Patrick!

    Nåden får dessverre altfor liten plass på de fleste talerstoler idag. Man begynner å fokusere på synd ut fra et perspektiv om å «frelse seg selv», noe som er helt galt. Vi føler behov for å måtte bidra med noe, legge noe til.. men ingenting kan legges til det som allerede er gjort for oss på korset.

    Spørsmålet om hvilke gjerninger vi mennesker foretar oss har INGENTING med spørsmålet om frelse å gjøre. Har du bedt frelsesbønn i tro på Jesus, så er du frelst. Gjerninger har på den annen side med å gjøre ÅNDELIG VEKST, dvs. i hvilken grad Gud kan realisere det potensiale Han har nedlagt i deg. (Velger man bevisst å leve et syndfult liv etter å ha blitt frelst, har dette ingen innvirkning på frelsen – men får innvirkning på i hvilken grad Gud kan reise deg opp til det liv han fra evighet av utvalgte deg til.)

    Gud er nådig. Søk Ham!

    TIPS: Som kristne er kallet til å velsigne Israel. Den som velsigner Israel vil Gud selv velsigne!

  8. For nokon vil Bibelen være ei meinigslaus bok – for andre det mest meingsfulle. Eg tenkjer at det mest tåpelige med Bibelen er dei som nyttar den som eit verkty for å rakke ned på andre. På andre sine haldningar, på andre sin kjærleik og på andre sine verdiar. Bibelen er ikkje tåpelig, men ein del av fotfolket til hovudpersonen er ganske tåperlige.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.